söndag 19 december 2021

Skydda din identitet

 (Reklam för UC i inlägget)

För några veckor sedan såg jag av en slump i Kivra, den digitala brevlådan att det hade gjorts en kreditupplysning på mig från UC och det var företaget Zalando som låg bakom det. Blev lite fundersam och jag ska berätta varför. Det är så att jag har aldrig varit inne för att handla något där och framför allt inte ansökt om kredit. Så jag ringde upp för att fråga hur och varför de hade kollat min kreditvärdighet. Kundtjänsten på Zalando kunde inte se varför och hittade inte några uppgifter om mig och bad mig att polisanmäla detta. Många tankar hann rusa genom huvudet och samma kväll så anmälde jag detta till Polisen. Fick även en länk med information vad som ska kollas upp vid ett eventuell identitetsintrång. Efter att UC grävt lite några dagar senare om varför kreditkontrollen hade gjorts så visade det sig att  Zalando tagit fel personnummer och därav kontrollen på mig.

Länken som Polisen hade skickat tipsade om att på Skatteverket  kan man se om folkbokföringsadress har ändrats och det går även att sätta upp en spärr för att förhindra det. Samma sak gör man på Svensk adressändring och även där går det att sätta upp en spärr för en adressändring. 

Så det är nog en bra idé att dubbelkolla allt är i sin ordning för att förebygga risken för att den egna identiteten inte blir stulen. 

Är du intresserad av läsa mer så har UC  mer information och ett vintererbjudande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar