lördag 4 december 2010

Money for ever.....

Har nästan hela mitt liv haft ett intresse med att spara och se pengarna växa.
Började redan i högstadiet när jag läste börs sidorna som ett barn läser en leksakskatalog med samma stora ögon och förväntningar.
Började tidigt spara i Nordeas Allemansfond Beta på slutet av 80-talet. Fonden gick väldigt bra förutom lågkonjukturen som givetvis var där i mellan. Efter några år hade det växt till en hög med pengar.
Hoppade tyvärr på fler mindre lyckade affärsmöjligheter där mycket av pengarna försvann. Verksamheter som ett antal MLM företag och en annan där man skulle vara återförsäljare och sälja böcker inom kibbutz, au-pair och dyligt. Det bakomvarande företaget var några bluffmakare och många inklusive mig blev lurade på konfekten. Du fick en massa kartonger med böcker att sälja, men va blåögd jag var. :)

Nu en sådär 15 år senare står man där det hela började och ska denna gång lyckas att få penagarna att få snurr men då på säkrare kort, som fondsparande ev någon form av internet verksamhet om det finns bra sådana. Mitt mål är att hitta verksamheter som inte behöver några insatser, förutom fondsparandet.

Försöker att regelbundet logga in på mina fondkonton, PPM och pensionssparandet för att se hur fonderna utvecklas. Håller en relativ hög risk i sparandet.
Tyvärr så missade jag helt att sälja alla  fonder innan själva lågkonjukturen. Men jag var nog inte ensammen om det.

En av anledningarna till att mitt sparande/investerade har blivit mer målinriktat nu är att pengarna som blir över efter alla räkningar är inte tillräckligt för att kunna få glädjas åt livet som är kvar när det är 2v kvar innan nästa lön. Har lovat mig själv att inte ta några lån förutom bolånet som tyvärr blev ett alternativ till att försöka hitta en hyreslägenhet här i Sthlm.

Slogs av tanken att t ex. tjäna 70kr extra på 20 dagar/mån det blir1400kr . Det tar nog sin tid att hitta rätt företag som erbjuder det eller så får man vara medlem hos flera olika.
Det finns många företag som vill höra dina åsikter om produkter, läsa annonser m.m.
Eftersom jag precis har kommit igång så är mitt kunnande inte så stort i dagsläget.
Men surfa runt och sök, kolla gärna länken Passiv inkomst för idéer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar