onsdag 15 december 2021

Better Globe utdelning???

 Ja nu var det länge sedan pennan rörde denna blogg men oftast så finns det inget att skriva eller att motivationen inte finns där.

Det är nu december och då tänkte jag se om det går att få en utdelning på avkastningen från Better Globes (B-G) trädplantering i Afrika

Jag vill INTE med detta inlägg rekommendera att någon börjar investera i detta företag utan detta är mer ett inlägg för dem som redan har satsat pengar och hur de kan få ut lite pengar årligen. För nya intressenter tycker jag att ni ska läsa på ordentligt från flera källor där det klart och tydligt visar att det hela är väldigt osäkert. Det är lätt att köpa träd men hur går det sen.

Förra året fick jag i alla fall för första gången en liten sudd och det kommer från att de skördar gummi, och frukt från träden som senare säljs. Bara upplägget känns lite skumt, hur kan man veta att det kommer skördas och säljas för samma belopp ett antal år framåt. Minimibeloppet för en utbetalning var £100 under 2020 och det är i december som ett uttag kan göras. Det ger en årlig avkastning i ett antal år innan träden avverkas och säljs som virke och det är då den stora återbäringen sker. Inga problem var det förra året att ta ut pengar även om uttagningsavgiften var hög på £10 kr. 
Så nu var det dags igen tänkte lilla jag men vad jag bedrog mig. Detta år hade de högt limiten för uttag till £200, alltså en fördubbling från föregående år och det förklara de med att bankerna måste minska pengatvätten och då blir det mer jobb för B-G och det är anledningen. Detta är bara ett försök att förhindra kunderna att ta ut  sina pengar. Vad händer nästa år, kommer gränsen för uttag att höjas igen 
för någon direkt insyn har man inte här och vet inte ens vilken bank B-G använder.  

Har inte varit på Twitter på länge så jag vet inte hur diskussionerna har gått angående detta företag. Kom ihåg att det var ett omtalat ämne för drygt ett år sedan med de som är talespersoner för B-G och många på finanstwitter gick hårt åt dem med all rätt.

Så har du själv blåögt investerat i detta bolag så lägg en kommentar och berätta om utdelningarna har gått smärtfritt eller inte. 

Ha de.

2 kommentarer:

  1. Trisst att höra hur de trixar med avgifter etc. Skaffa ett Euro konto på Revolut/Wise/Hembank etc och skicka pengarna dit. Så vitt jag vet får inte banker ta avgift på euro-euro transfers. Vill Better Globe fortfarande ha 10€ vet vi vart pengarna går.

    Och att de höjer minigränsen 100% utan förvarning. Har man bara några få träd är pengarna låsta utan ränta (tappar på inflation och oppurtunity costs) i många år.

    Hur mycket pengar har du plöjt in i denna galenskap?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beloppet jag har satsat är hanterbart och givetvis tråkigt om det går åt h-e. Läropengar när man är otålig och blåögd. Ska kolla med det där Eurokontot, tack för tipset.
      Ja "avgiften" kanske stannar hos myglarna.

      Radera