söndag 5 april 2015

Se över de fasta utgifterna

Nästa steg i att få ett rikare liv är att se över de fasta utgifter som inte ger någon energi eller glädje i livet.

Det kan vara mobil, tv eller internetabonnemangen.
Behövs det 80 tv kanaler för att må bra, hinner man se alla?
När jag tittar på mina 80 kanaler och inte hittar en kanal med något intressant att se på, då är frågan behöver jag alla dessa kanaler?

Samma sak gäller med mobilen. 
Ska 600 jättteeee långa samtal ge mig någon glädje eller 6000 sms och 6 GB surfmängd?
Nä givetvis inte, jag ringer inte så mycket och definitivt sms:ar jag inte så himla mycket. 
Internetabonnemanget med en hög surfhastighet kan ju vara bra att ha om familjen är stor men det kan säkert dras ner om man vill. 

Läste en intressant artikel där en person såg över sina fasta utgifter som tär på den egna privatekonomin varje månad och beslutade att skära i utgifterna och istället spara de pengar som blev över

Drar man in på dessa abonnemang ovan så går det säkert att få loss 
runt en 300 kr per månad och det blir en besparing på 3600 kr per år som istället kan läggas i den egna pengamaskinen.

Såg själv över mina fasta kostnader och de är tyvärr låsta till nästa år så i dagsläget är det bara att vänta in den tiden. 
Istället för att göra någon annan rik så kan man jobbar för att bli det själv genom att se om sin egen ekonomi. 
Genom att bli rik menar jag inte att bara ha en hög med pengar utan få lite mer frihet och kunna bestämma lite mer över sin egen tid eller ha möjligheten att resa mer.
Det har iallafall jag tänkt göra.

Hur tänker du?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar