söndag 15 mars 2015

Privat pensionsförsäkring

Har nu gått vidare mot mitt mål att få ett rikare liv inte bara i pengar utan även att kunna bestämma över min egen tid. 
Har nu skickat in en flyttbegäran till Avanza att flytta min privata pensionsförsäkring från min bank. 
Anledningen till flytten är att slippa den fasta och rörliga förvaltningskostnaden.
Den kostnaden vill jag helst slippa för att istället få avkastning på de pengarna. 
Har över 20 år kvar innan det är dags att gå i pension och då blir dessa små kostnader höga om de räknas ihop under en så lång tid.

I samband med flytten kommer alla gamla fondandelar att säljas och det är bara kapitalet som kommer att flyttas över. 
Min bank tar ut en flyttavgift och Avanza ersätter mig med 1000 kr och skulle den bli högre så får jag betala det själv.
Men vad jag har läst så kanske det är gratis med tanke på att pensionsförsäkringen är över 5 år gammal.

När pengarna väl har överförts så är det bara att välja nya fonder bland de 1300 stycken som finns och att hitta framtida vinnare och det är ju det lättaste eller hur. ;)

Nästa gång kommer att handla om hur jag sätter upp ett automatiskt sparande som även omfattar amortering på bolånet.

Tack för att du läste detta inlägg. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar