lördag 11 februari 2012

Oh, dessa boräntor

Trodde nog när jag band 3 av mina 4 lån till bostaden att räntan skulle gå upp i framtiden. Lånen är bundna under 1-2år. 
Men nu har ett eller två av lånen en lägre dagsränta än när jag band det. Lite surt, men får se det positivt ändå, kan kanske få en lägre ränta senare. Vid årsskiftet är det dags att binda om ett av lånen. Då är frågan hur det ska göras. Rörlig eller bunden ränta på en till två år.
Mycket kan förändras på sikt, ingen kan ge ett 100% svar på utvecklingen i framtiden. Om det var så enkelt så hade nog ett arbete varit lite onödigt. 
Med tanke på att jag har börjat studera på 2 år så är kraftiga ränte höjningar inget som jag vill vara med om. 
Visst går det att köra säkert och binda allt. Då vet man i alla fall den månatliga kostnaden för lån och det kan kännas skönt. 
Finns det utrymme för att bara ha rörliga lån så varför inte. Historiskt sätt har väl alltid rörlig ränta på både bostadslån och elavtal varit det bästa alternativet.
Elen har jag alltid haft rörligt pris. Men vill då flika in att jag bor i lägenhet och är inte så beroende av elpriset. 
Kan givetvis var en annan för husägare som använder mycket el.
Så hur man än vänder och vrider på det hela så går det endast att hoppas på det bästa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar