onsdag 28 december 2011

Framtida sparande

Kan ha berört detta tidigare under mina första blogg inlägg här.
Det handlar om att sätta undan en del av framtida löneförhöjningar som ska bli grunden till ett regelbundet sparande och en buffert för oväntade utgifter.
Mitt mål med mitt numera mer ekonomiska liv är att kunna betala det jag köper kontant och inte låna pengar till  varje pryl.


Man kanske inte behöver köpa den dyraste jackan, resa utomlands varje år, köpa en dyrare bil som ändå kostar mer än det smakar och som dessutom sjunker i värde så fort den lämnar bilfirman.
Det gäller att ta tag i sitt eget liv och de egna ekonomiska förutsättningar som finns.


Men vid nästa löneförhöjning ska jag avsätta en tredjedel eller hälften av den på ett sparkonto med en högre ränta än det vanliga bankkontot.
Det har varit mitt mål sedan bloggen startades, men utan framgång hittills.


Det finns ett flertal antal finansbolag som ger bra ränta för insatta pengar.


 Akelius Spar är ett bra förslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar